زغال سنگ فرآوری شده

معرفی

زغال سنگ مفهومي كلي است كه شامل زغال سنگ اوليه و فرآورده هاي حاصل از آن مي گردد. زغال سنگ اوليه شامل زغال سخت (زغال كك شو و حرارتي)، زغال قهوه اي (زغال نيمه بيتومينه و ليگنيت) و زغال سنگ نارس، يك سوخت فسيلي است كه معمولاً ظاهر آن مانند سنگ سياه يا قهوه اي بوده و از مواد گياهي كربنيزه تشكيل شده است. هر چه محتواي كربن زغال سنگ بيشتر باشد، مرغوبيت و شفافيت آن بيشتر است. زغال سنگ‏هاي مختلف را از روي ويژگي هاي فيزيكي و شيميايي آن مي توان از يكديگر متمايز نمود، اين ويژگي ها تعيين‌كننده قيمت و تناسب آن براي كاربرهاي مختلف است.

درصد نسبتاً بالای گوگرد از جمله مواردی است که کیفیت زغال سنگ داخلی را کاهش داده است. بخشی از این عوامل مربوط به ذات زغال سنگ است، اما میزان مواد فرار، رطوبت، میزان گوگرد و نمک‌های موجود در زغال سنگ با روش‌های زغال شویی به میزان قابل توجهی کنترل می شود.

کاربرد

عمده کاربردهای زغال سنگ در جهان استفاده به عنوان سوخت در نیروگاه ‌های حرارتی مولد برق، در تولید بخار توسط توربین‌های بخار، در کارخانجات صنعتی، راه‌آهن، کشتی‌ها و نیز به صورت سوخت خانگی در برخی از کشورها می باشد. تقریباً 87% زغال­سنگ جهان برای تولید گرما و دیگر انواع انرژی‌های مربوطه سوزانیده می‌شود. بدیهی است که ضمن سوختن زغال­سنگ فرآورده‌های جنبی مانند گازهای سوختنی، زغال کک و قطران نیز بدست می‌آید.

عمده کاربرد زغال سنگ در ایران استفاده از زغال سنگ کک شو در کوره های فولادسازی به روش کوره بلند است. با توجه به وجود منابع غنی نفت و گاز در ایران، از زغال سنگ به منظور تولید برق استفاده نمی‌شود و عمده مصرف زغال سنگ به صورت کک (متالورژیکی) برای تولید فولاد به روش کوره بلند است.

از زغال سنگ در صنایع دیگر نیز استفاده می‌شود که می‌توان از مهمترین آنها به مواردی نظیر پالایش آلومینا، کاغذسازی، صنایع شیمیایی و دارویی، زغال قیری پالایش شده، بازیابی گاز آمونیاک برای تولید کود شیمیایی، رنگدانه‌ها، گرافیت برای الکترودها، تصفیه آب، مواد آرایشی و بهداشتی، سوخت مایع، منبع تأمین انرژی برای تولید سیمان، محصولات پلاستیکی و فیبرها، تولید فلزات، آلیاژها، فروآلیاژها و… اشاره کرد.

عمده کاربرد زغال سنگ حرارتی در ایران استفاده در صنایع آلیاژی و فروآلیاژها است. این زغال سنگ باید با استفاده از فن آوری های نوین زغالشویی فرآوری گردد و میزان درصد کربن، مواد فرار، رطوبت، میزان گوگرد و نمک‌های موجود در زغال سنگ کنترل شود.

 

 

فروش

شرکت آرون کربن فرآور با استفاده از فن آوری های نوین زغال شویی، قادر به تولید و تأمین زغال سنگ حرارتی شسته و فرآوری شده در انواع دانه بندی مختلف مورد نیاز صنایع فولاد، فروآلیاژ، کک سازی، آهن اسفنجی و … می باشد. این شرکت مفتخر است محصول زغال سنگ شسته و دانه بندی شده خود را به عنوان یک ماده اولیه مهم و مورد نیاز تولید کشور را در اختیار کارخانجات و صنایع مختلف معتبر قرارداده و موجب چرخش بهتر چرخ اقتصاد کشور شده است. به پاس اعتماد و وفاداری مشتریان، این مجموعه حداکثر تلاش خود را در ارایه محصول با کیفیت و با درجه خلوص بالا معطوف داشته است تا با کاهش هزینه های تولید صنایع و کسب و کارهای پایین دست نقش موثری ایفا نماید. در حال حاضر شرکت آرون کربن فرآور محصول زغال سنگ فرآوری شده خود را با دانه بندی و ترکیب شیمیایی ذیل ارائه می کند:

 

 

دانه بندی

  • زغال سنگ شسته شده 30–5 میلیمتر
  • نرمه زغال سنگ شسته شده 5–1 میلیمتر
  • نرمه زغال سنگ شسته شده 1-0 میلیمتر

 

بسته‌بندی

  • کیسه‌ های بزرگ جامبوبگ
  • بصورت فله